Kako izbjeći sukobe – asertivna komunikacija

Svi mi imamo potrebu da se družimo sa drugim ljudima. Provodimo dosta vremena u druženju, uživajući u razmjeni misli, diskutovanju o različitim temama i prepričavanju svakodnevnih aktivnosti. Međutim, da li smo se ikada zapitali kakav je kvalitet komunikacije koju imamo sa tim ljudima, da li nas ta komunikacija ispunjava ili iscrpljuje i da li doprinosi našem razvoju ili nas udaljava od njega?

0

Što se godine više redaju, sve brže živimo. Opterećeni smo poslom, obavezama i školovanjem, da često nemamo snage da razmišljamo o drugim ljudima. U vrtlogu brzog vremena susrećemo se sa stresnim situacijama u kojima ne prepoznajemo realno stanje i često afektivno reagujemo. Svakodnevno dođemo bar do jednog konflikta s nekim. Možda i sitnim. Susret ega, neprijatnosti i pravde. Ali, da li umijemo ispravno da postupamo u tim situacijama, tako da budemo u skladu sa sobom i da se jasno izrazimo, a da pritom ne povrijedimo drugu stranu?

Zapitajte se kako se završavaju vaše rasprave

Da li neko bude povrijeđen? Ljut? Razočaran? Da li se završi tako što niko nikog ne razumije, jer niko nikog ne sluša, a sve je to zapravo posljedica nerazgovijetnog izražavanja gdje ego vrišti ne bi li došao do izražaja ne trudeći se da zaista razumije drugu stranu. Prije nego što uđete u raspravu sa nekim, ili prije nego što dođe do kulminacije pokušajte da se drugačije izrazite nego što to obično činite.

Najveća greška koju pravimo u izražavanju je direktan atak na drugo biće.
„Ti si kriv!“
„Ti me ne razumiješ!“
„Ti si me povrijedio!“
„Zbog tebe se ovo desilo!“

Drugi način je asertivna komunikacija

Umjesto toga, probajte sljedeći put da se jasno izrazite tako da druga strana zaista shvati o čemu se radi i kako je to ponašanje uticalo na vas. Najlakše je napadati, ali time ništa ne možemo postići osim što ćemo dodati još malo ulja na vatru. Počnite sa izražavanjem sopstvenih osjećanja:

„Ja se osećam loše kada to radiš“
„Mene povrijeđuje takvo ponašanje“
„Ja dolazim u nezgodnu situaciju kada se to desi i značilo bi mi da to ne radiš više“

Zamislite kako vi reagujete kada vas neko direktno „optuži“, a kako biste reagovali da vam neko skrene pažnju staloženim i jasnim tonom pričajući vam kako se osjeća kada se nađe u datoj situaciji.
Ukoliko želimo da gradimo kvalitetne veze oko sebe, moramo malo preusmjeriti i promijeniti ponašanje. Osjećat ćete se ljepše kada shvatite da zapravo zaista možete da smanjite nivo stresa sebi, a potom i drugima, pravilnim izražavanjem.
U početku će vam možda biti teško da kontrolišete rječnik i način izražavanja, kada dođe do napete situacije, ali kasnije će to samo dolaziti, a vaši odnosi s bliskim osobama će postajati sve jači.
Osjećanja su nešto najdragocjenije što posjedujemo i nosimo sa sobom. Ukoliko želite da se vaša osjećanja cijene i njeguju, uradite to i sa drugima.

 

Piše: Danica Moravčević

Izvor: portal To Sam Ja – www.tosamja.rs

Obrada: HUM.ba

OSTAVITI ODGOVOR